Editura Gama lansează Super Dys – Ce este dislexia și cum îi ajutăm pe copii să învețe ușor

În fiecare clasă există cel puțin un elev cu dificultăți în înțelegerea literelor sau a cifrelor, spun statisticile. La prima vedere, procentul poate să nu pară îngrijorător. Realitatea din școli ne arată însă că procesul educațional pentru copiii cu dislexie sau care se confruntă cu dificultăți de învățare este unul extrem de dificil, iar problemele – diverse: de la lipsa metodelor și tehnicilor speciale care să îi ajute cu adevărat până la rușinea pe care o simt atunci când trebuie să citească cu voce tare și frustrarea care îi cuprinde la auzul sfatului „trebuie să muncești mai mult”.

Cum îi ajutăm pe copii să își recâștige încrederea în capacitatea lor de a citi, de a înțelege cu ușurință orice text și, astfel, de a obține rezultate bune la școală și care sunt cele mai potrivite instrumente și metode educaționale?

Editura Gama își propune să găsească răspuns la aceste întrebări miercuri, 11 noiembrie, de la ora 19.00, în cadrul evenimentului online, organizat în parteneriat cu Educație privată și Asociația București pentru Copii Dislexici (ABCD).

Evenimentul face parte din campania Super Dys – Ce este dislexia și cum îi ajutăm pe copii să învețe ușor prin care ne dorim ca, împreună cu specialiști, cadre didactice și părinți, să găsim cele mai bune abordări care să vină în ajutorul copiilor care se confruntă cu dislexie sau dificultăți de învățare.

Primul eveniment în cadrul campaniei a fost organizat în parteneriat cu Sindicatul Independent din Învățământul Preuniversitar Sector 4, Federația Sindicatelor Libere din Învățământ și Asociația București pentru Copii Dislexici și i-a avut ca invitați pe Diana Mocanu, director general al Editurii Gama, Angela Ioan, președintele Asociației București pentru Copii Dislexici, Lorana Gavril, psiholog clinician, Mădălina Simion, cadru didactic în învățământul primar și Ionela Marinescu, autoarea blogului Copilul meu dislexic.

Invitați la evenimentul din 10 noiembrie vor fi:

Diana Mocanu, director general al Editurii Gama. Recunoscută drept un specialist în educație, Editura Gama este lider pe piața de carte în rândul editurilor pentru copii cu profil educațional, cu vânzări anuale de peste 1 milion de cărți. Toate produsele editoriale ale editurii au în comun conținutul educativ, prezentat într-o manieră atractivă, distractivă și incitantă pentru copii, care asimilează mult mai ușor informațiile „camuflate” în joc.

Angela Ioan este actriță actriță la Teatrul Odeon Bucuresti din 1985, iar din 2014 președinte al Asociației București pentru Copii Dislexici. Principala misiune a asociației este să facă cunoscute specialiștilor, cadrelor didactice și părinților concept și instrumente actuale care să fie de un real ajutor în lucrul cu copiii cu dislexie sau dificultăți de învățare.

Raluca Dima, profesor în învățământul primar și prescolar în cadrul Școlii Primare CONIL, cu o experiență de 10 ani în învățământ și 5 ani în lucrul cu copii cu cerințe educaționale speciale. În prezent, coordonează activitatea de realizare și adaptare a programei scolare pentru copiii care întâmpină dificultăți de învățare.

Florentina Gălbinașu este profesor logoped în centrul logopedic interscolar din 1997. În paralel cu activitatea practică este preocupată de dezvoltarea unor instrumente de lucru, colaborând în calitate de coautor la elaborarea mai multor publicații (8 Log, Ne jucăm și corectăm vorbirea – ghid pentru preșcolari și ghid pentru școlarii mici, Dictionar logopedic). În contextul pandemic a contribuit la realizarea de resurse online, precum lecții Livresq, și a colaborat la dezvoltarea platformei Logopedix.

George Rotaru este învățător în cadrul Little London International Academy, cu o experiență de peste 30 de ani ca îndrumător al elevilor de învățământ primar, implicat în proiecte educaționale și umanitare.

Ce este dislexia și cum îi ajutăm pe copii să învețe ușor

Dislexia afectează 20% din populația la nivel global și reprezintă peste 80% dintre problemele de învățare. Deși nu este o „boală” și nu are legătură cu nivelul de inteligență, este important de menționat că dislexia este diagnosticată în urma unei evaluări complexe realizată de specialiști (medici, psihologi, neuropsihologi, logopezi, psihopedagogi) care urmăresc pragurile de dezvoltare a copilului. Tocmai de aceea, este necesar ca depistarea să fie timpurie, pentru a găsi cele mai potrivite soluții de ameliorare.

Principalele semne care ne pot arăta dacă un copil se poate confrunta cu dislexie sunt faptul că începe să vorbească târziu, nu învață ușor cuvinte noi, are dificultăți în a rosti corect cuvintele (inversează sunetele sau confundă cuvintele care sună la fel), nu își amintește sau îi este greu să numească litere, numere și culori, învață greu rime. Apoi, când ajunge la școală, observăm că nu reușește mereu să înțeleagă ce aude sau ce citește, găsește greu cuvântul potrivit și are dificultăți în formularea răspunsurilor, confundă litere sau cuvinte, are dificultăți de scriere și are nevoie de mult timp pentru a rezolva sarcinile de scriere și citire, pe care adesea le evită.

Copiii care se confruntă cu dislexie nu pot învăța cu ajutorul metodelor clasice, ci au nevoie de metode și instrumente speciale care să îi ajute să înțeleagă și să asimileze informațiile ușor.  Și de foarte multă răbdare, acceptare și înțelegere, așa cum ne povestește Ioana Marinescu, autoarea blogului Copilul meu dislexic. „Când ai un copil dislexic, fiecare zi este un test al răbdării. Dar cu perseverență, înțelegere și iubire poți realiza, puțin câte puțin, aproape toate lucrurile la care înainte nici nu visai! Doar un părinte care luptă împreună cu copilul lui poate înțelege importanța și celor mai mici victorii. Copiii dislexici sunt la fel ca ceilalți copii. Au nevoie de aceleași lucruri, dar cel mai mult de iubire, de acceptare și de înțelegere. Copiii dislexici nu trăiesc într-o lume a lor, copiii dislexici fac parte din viața noastră și de noi depinde cel mai mult cum vor înțelege această lume.”

Patru noi colecții de cărți dedicate copiilor cu dificultăți de învățare

Pentru a le veni în ajutor copiilor, părinților și cadrelor didactice, Editura Gama a inițiat proiectul educațional Super Dys, care include o serie complexă de instrumente de învățare dedicate copiilor cu dificultăți de citire și al cărui scop este să le redea copiilor încrederea în capacitatea lor de a citi și de a înțelege ceea ce citesc.

Noul proiect este o continuare firească a misiunii Editurii Gama de a le oferi copiilor, părinților și cadrelor didactice instrumente care să transforme procesul de învățare într-unul ușor și plăcut. Primele colecții lansate — Clubul Dys, Citesc ușor, #DYS_CLASIC, Fabulele lui Esop – conțin cărți ce răspund nevoilor specifice ale copiilor dislexici și, în același timp, înlesnesc și efortul de lectură al oricărui cititor începător.

„Micuții noștri cititori deprind cu drag cititul cu ajutorul cărților Gama. Dar copiii care învață ușor, fără eforturi, să citească fluent, nu sunt singurii care au nevoie de cărți. Procentul copiilor care se confruntă cu dificultăți în citire este tot mai ridicat: unul din cinci copii poate suferi de dislexie. Din păcate, aceste dificultăți sunt adesea ignorate sau puse, în cel mai blând caz, pe seama unei lipse de interes pentru lectură. Or, acest lucru nu este adevărat. Copiii care suferă de dislexie și care ajung să citească fluent folosesc, adesea, strategii alternative de lectură, care să îi ajute să parcurgă ușor textul. În colecțiile Gama care vor apărea cu eticheta #Super_DYS ne-am gândit să le venim în întâmpinare tocmai cu astfel de strategii.” – Diana Soare, redactor-șef al Editurii Gama

Colecțiile lansate în această primă etapă se adresează copiilor din clasele primare – vârsta cea mai dificilă și cea mai importantă pentru transformarea unui cititor cu dificultăți într-unul pasionat.

  • Cărțile din colecția #DYS_CLASIC prezintă o variantă adaptată a celor mai cunoscute opere din literatura clasică universală. Prezentarea personajelor și marcarea replicilor lor prin pictograme, fontul adaptat pentru diferențierea rapidă a literelor și rigla de urmărire a rândurilor ajută copilul să citească mai repede și mai ușor, iar întrebările de la finalul fiecărui capitol verifică înțelegerea textului.
  • Titlurile din colecția Clubul Dys se adresează școlarilor mici și povestirile au o oarecare legătură, cu personaje pe care le urmărim de la o carte la alta. Înțelegerea este înlesnită de aceste legături și de referințele comune. Prin urmare, cititorul se simte expert. Poate să treacă ușor de la o poveste la alta și, astfel, să citească mai repede și mai bine.
  • Concepută de învățători și de logopezi specializați în ameliorarea dificultăților de învățare, colecția Citesc ușor este un suport valoros când aceste probleme sunt mai accentuate (tulburări precum dislexia sau disfazia). Poveștile sunt adaptate intereselor copiilor de această vârstă, nu doar capacității lor de lectură. Personajele sunt puține, iar vocabularul, care se află la începutul fiecărui capitol, are rol de mic dicționar. Cărțile conțin activități de lectură și o riglă specială, pentru a ușura citirea.
  • Fabulele lui Esop sunt o colecție de povești cu fir narativ simplu, din care se desprinde cu ușurință o morală, ceea ce le face foarte potrivite ca prime lecturi ale cititorilor începători. Datorită fontului special Dyslexie, sunt recomandate și copiilor mai mari care citesc cu dificultate.
Facebook Comments

Recomandări

Editura Gama

De peste 20 de ani, una dintre cele mai apreciate, exigente și creative edituri pentru copii din România. Preocuparea permanentă pentru „educația prin joc” și încercarea neobosită de a oferi titluri de cărți pentru copii deopotrivă atractive și utile, în ediții minuțios îngrijite, ne-au atras aprecierea părinților, educatorilor și profesorilor.

Articole similare