„Școala nu oferă instrumente care să faciliteze lectura – de exemplu, lecturi potrivite nivelului de competență în citire al fiecărui copil”

Diana Mocanu, director general Editura Gama, a declarat într-un interviu pentru Forbes.ro că editura pe care o conduce și-a asumat misiunea de a încuraja cititul la vârste fragede și de 
a-i face pe copii să prindă drag de carte.

Forbes: Ce a însemnat anul 2021 pentru grupul editorial pe care îl conduceți: un an al revenirii după șocul din 2020, un an obișnuit sau un an prevestitor pentru o nouă criză? (variația cifrei de afaceri față de 2020, lansări deosebite, evenimente, decizii de business, strategia, etc)

Diana Mocanu: Ca strategie de business, noi ne-am propus creștere în 2021, atât în privința cifrei de afaceri, cât și a numărului de noutăți editoriale.

Am învățat de-a lungul istoriei noastre că, în vremuri favorabile economic, trebuie să prinzi valul, să te sui pe el și chiar să te înalți deasupra, iar în vremuri de criză – să mergi contra valului, țintind însă tot în sus.

Așa că, în martie 2020, am încercat să nu ne pierdem cumpătul odata cu venirea pandemiei și am ales să nu închidem porțile ci, dimpotrivă, am venit mai aproape de cititorii noștri, oferindu-le ceea ce aveau nevoie în acel moment: cărți potrivite lucrului individual acasă, cu sau fără părinte alături, și posibilitatea de a avea cărțile la ușă, imediat dupa lansarea comenzii on-line.

Îmi amintesc că în martie 2020, în prima luna de stare de urgență, toată echipa a muncit intens pentru a lansa secțiunea Homeschooling pe site-ul editurii www.edituragama.ro, secțiune care, pe lângă resursele gratuite oferite, conținea sugestii concrete de program de lucru zilnic cu copilul și secțiuni clar definite pe domenii de învățare, pentru fiecare categorie de vârstă, începând de la vârsta de un an până la cea a gimnaziului. Am fost aproape de cumparatorii Gama, zi și noapte aș putea spune, prin telefon și prin mesajele de pe rețelele de socializare.

Dorința noastră a fost de a asigura stocuri suficiente și livrări prompte către cei câțiva dintre partenerii noștri care și-au continuat activitatea, precum platformele on-line. Am reușit să ne adaptăm imediat, tipărind titlurile care aveau cerere mare în acel moment cu totul special.

Urmând rețeta adaptabilității, în anul 2020 am reușit o creștere de 30% față de anul 2019, urmată de încă o creștere de 12% în anul 2021 față de 2020.

Dintre lansările de succes ale acestor ani, aș vrea să amintesc de colectia Rezolv fără ajutor!,care are la baza o idee novatoare: sarcini de lucru pe care copilul de vârstă mică le poate înțelege, deși nu știe să citească, pentru că acestea sunt explicate în carte prin simboluri. Rezolvând sarcinile fără ajutorul părinților, copilul are de câștigat în privința construirii autonomiei și încrederii în sine, unele dintre cele mai importante achiziții ale oricărui copil.

În plină pandemie, am lansat un brand nou – TikiTan, smart games – care propune consumatorilor jocuri ce susțin dezvoltarea inteligențelor multiple, îmbogățirea culturii generale, deprinderea abilităților de socializare și petrecerea de timp de calitate în familie.

Anul trecut am abordat o strategie de întărire a segmentelor în care am dovedit că suntem experți, precum deprinderea cititului și învățarea prin joc.

În prezent, avem 15 colecții destinate cititorilor începători și intermediari, unele dintre acestea adresându-se celor care au nevoie de sprijin în deprinderea cititului, fie din cauza lipsei de interes, fie chiar din pricina dificultății de a citi. Noi susținem învățarea cititului de la vârste timpurii și, în acest scop, oferim o mulțime de cărți și materiale senzoriale Montessori sau de învățare prin joc.

Odata cu înaintarea spre vârsta grădiniței, atunci când copilul poate ține în mână un instrument de scris, părinții pot găsi în oferta noastră sute de titluri de cărți cu activități. Iar pentru cei care se îndreaptă spre școală și primele lecturi, oferim cărți de lectură pentru diferite niveluri de experiență a micilor cititori. Suntem larg cunoscuți atât de către părinți, cât și de cadrele didactice pentru colecția Învăț să citesc!, colecție vândută până acum în peste 3 milioane de exemplare.

Pornind de la colecțiile bestseller pentru învățarea cititului, am dezvoltat în 2021, împreună cu logopezi și psihologi, câteva colecții care abordeaza diferite tipuri de dificultăți pe care le întâmpină copiii în deprinderea cititului. La începutul anului acesta am demarat campania Dislexia: ce este și cum îi putem ajuta pe copii, de conștientizare a cadrelor didactice asupra elevilor cu dificultăți de citire și învățare. Procentul lor este tot mai ridicat: unul din cinci copii poate suferi de dislexie.

Din păcate, aceste dificultăți sunt adesea ignorate sau puse, în cel mai blând caz, pe seama unei lipse de interes pentru lectură. Or, acest lucru nu este adevărat. La copii, printre semnele dislexiei se numără faptul că școlarul citește cu mult sub nivelul său de vârstă, are dificultăți în găsirea cuvântului potrivit sau în formularea de răspunsuri, observă cu dificultate asemănări și diferențe între litere și cuvinte, pronunță greu cuvintele pe care nu le cunoaște, petrece foarte mult timp pentru a îndeplini sarcini care implică cititul sau scrisul și evita activitățile care implică cititul. Dislexia nu dispare, dar efectele ei pot fi diminuate cu ajutorul unor tehnici educaționale speciale și a unor instrumente specifice.

Noi suntem prima editură din România care a publicat cărți adaptate pentru copiii care citesc cu dificultate și ne-am adresat în special copiilor din clasele primare – vârsta cea mai dificilă și cea mai importantă pentru transformarea unui cititor cu dificultăți într-unul pasionat.

Cărțile cu eticheta #Super_DYS de la Editura Gama sunt un sprijin prețios pentru orice copil care citește cu dificultate – și care, folosindu-le, va obține rezultate ce îl vor încuraja să citească tot mai bine și să înțeleagă tot mai mult.

În concluzie, anii de pandemie au fost prolifici pentru Gama și au reprezentat o provocare ce ne-a arătat că adaptabilitatea unei companii este una dintre cele mai valoroase capabilități în vremurile agitate pe care le trăim.

Forbes: În prezent, piața editorială din România traversează o criză? Care sunt cauzele crizei și care sunt efectele asupra publicului consumator?

Diana Mocanu: Din discuțiile pe care le avem cu clienții noștri, marii retaileri și lanțurile de librării sau platformele on-line, am aflat că în primăvara aceasta trendul vânzării de carte e ușor descrescător, dar nu consider că putem considera că piața editorială traversează deja o criză.

E adevărat că explozia prețului hârtiei, dificultățile logistice pe care le întâmpină editurile care importă carte din țările asiatice, dificultățile de pe piața forței de muncă, decalajul negativ dintre creșterea salariilor și inflație sunt încercări cu care editurile din întreaga lume se confruntă.

Consider că pericolul unei corecții economice majore trebuie luat în considerare, dar privesc deocamdată optimist către mecanismele de piață care ar putea acționa natural prin corecții minore, poate repetate, pentru a evita o scădere catastrofală a consumului. Cred că un mod de gândire pozitiv al oamenilor de afaceri, al guvernanților și al presei, la nivel global, nu doar

în România, este important pentru evitarea unei crize economice. În acest sens, noi urmărim un plan editorial bogat, lărgim echipa de creație, creștem salarii și ne propunem în continuare creșteri ale cifrei de afaceri.

Forbes: Ce anume îi răspundeți unui cititor care constată cu reproș: s-au scumpit cărțile, nu-mi permit să mai cumpăr!

Diana Mocanu: Editura Gama și-a propus să-și susțina cât poate de mult cititorii și nu a scumpit încă nicio carte, beneficiind de avantajul de a face parte din același grup de companii cu una dintre cele mai puternice tipografii din țară, tipografia Printco.

În plus, de-a lungul celor 28 de ani de existență, ne-am dezvoltat o capacitate foarte bună de a reacționa la situațiile de criză, învățând că, de fapt, o criză reprezintă o șansă extraordinară, o oportunitate de a ne îmbunătăți produsele și activitatea.

Faptul că noi, în cea mai mare parte, producem cărțile in-house (de la idee, concept și creație de conținut până la producția de tipar și distribuția în librării) ne acordă avantajul unei puteri de adaptare foarte prompte la schimbările de context economic.

De aceea, în ceea ce privește titlurile editate în ultimele luni, suntem foarte concentrați asupra îmbunătățirilor tehnice de produs, astfel încât să oferim cititorilor noștri conținuturi de carte la fel de bogate, dar în formate optimizate, care contracarează scumpirile de materii prime și alte costuri de producție.

Forbes: Care sunt îngrijorările dvs în ceea ce privește piața editorială din acest an? Dar motivele de optimism?

Diana Mocanu: Despre îngrijorări am vorbit mai devreme și cred că sunt doar provocări la care oamenii de afaceri trebuie să găsească soluții. În fond, meseria de manager asta înseamnă, iar fără provocari nu am putea simți gustul reușitei și nu am putea deveni mai buni în fiecare zi.

Motivele de optimism ale unui editor de carte pentru copii în acest moment există și izvorăsc din preocupările părinților actualei generații de copii, generația Alpha, părinți care dedică timp de calitate și atenție pentru o stimulare cognitivă foarte timpurie, formări intelectuală și emoțională complete și o creativitate care o depășește net pe cea a generațiilor precedente.

Interesul sporit al părinților pentru educație ne incită și ne deschide direcții noi de dezvoltare și de perfecționare.

Ne simțim în continuare stimulați să oferim cărți inovative de învățare prin joc, cărți educative cu conținut bogat și formate atractive pentru copii, care urmează pe de-o parte programa școlară românească și pe de altă parte ultimele trenduri în psihologia copilului și în parenting.

Forbes: Un raport național, publicat recent de platforma BRIO (Platforma Digitală pentru Îmbunătăţirea Performanţelor Şcolare), arată că 42% dintre elevii din România sunt analfabeți funcțional. Cum comentați? Cine sunt responsabili, cine sunt vinovații acestei situații? Cum ar putea să scadă acest procent în următorii ani?

Diana Mocanu: Da, și pentru noi fenomenul „analfabetismului funcțional” frecvent întâlnit în rândul elevilor români este o îngrijorare importantă.

Responsabilă este în primul rând școala, care nu susține, nu însoțește cu empatie și grijă copilul în acest demers dificil al deprinderii cititului conștient, ci mai curând critică, vânează greșeli și, astfel, inhibă tânărul cititor și îl îndepărtează de lectură.

Nu de puține ori am auzit despre profesori care cer elevilor, aflați chiar în clasele mai mari, să citească cu voce tare în fața colegilor, deși aceștia se confruntă cu dificultăți de citire sau dislexie. Aceasta cerință este interzisă prin Metodologia pentru asigurarea suportului necesar elevilor cu tulburări de învățare, anexă la OMEN nr. 3124/20.01.2017, dar câte din cadrele didactice cunosc aceasta lege …

Școala nu oferă instrumente care să faciliteze lectura – de exemplu, lecturi potrivite nivelului de competență în citire al fiecărui copil din clasă, deși acest nivel variază foarte mult de la elev la elev.

O responsabilitate secundară în intensificarea fenomenului de „analfabetism funcțional” trebuie să își asume și părinții, care nu au înțeles importanța rolului lor de model: un copil care își vede părintele citind frecvent va deprinde, cel mai probabil, același obicei.

Noi, la Editura Gama, ne-am asumat misiunea de a încuraja cititul la vârste fragede și de a însoți copiii de-a lungul acestui drum dificil până când devin experți în citit și, astfel, prind drag de carte. Lecturile noastre pentru cititori începători sunt adaptate nivelurilor diferite de competență și testează înțelegerea lecturii prin teste la fiecare final de capitol. Pentru cei mai mici dintre cititori, am introdus abțibilduri și alte elemente care să-i provoace și să le recompenseze efortul.

Preocupările noastre în privința sprijinului pe care ar trebui copiii să-l primească în școală și acasă ne-au condus către dezvoltarea unui sistem novator, pe care l-am lansat de curând: Lexiscor – accelerator de citire. Acest sistem este dezvoltat în colaborare cu lingviști și  conține o modalitate foarte precisă de evaluare a complexității unui text și, totodată, a competenței deținute de cititor.

Această competență este verificată prin testarea înțelegerii textului parcurs, cititorul primind ulterior un scor ce atestă competența lui în citire. În acest mod, cadrele didactice și părinții au posibilitatea de a susține copilul, oferindu-i lecturi adecvate competenței proprii și stimulente pentru accelerarea procesului de deprindere a cititului.

În concluzie, asemeni celor de la Brio, ne dorim să punem umărul și să stopăm fenomenul „analfabetismului funcțional”, punând la dispoziția copiilor instrumente performante și moderne de sprijin, larg accesibile.

Forbes: O idee: plafonarea prețului la cărți. O idee trăsnită sau o decizie de luat în seamă de guvern pentru revitalizarea pieței editoriale din România?

Diana Mocanu: Ideea de a plafona prețul cărților nu mi se pare că ar avea șanse să funcționeze.

Cred însă că guvernul ar putea găsi și implementa rapid o măsură precum TVA zero la cărți sau ar putea identifica ușor modalități de a sprijini prin finanțări activitatea editurilor.

Mă gândesc că, atât timp cât educația este una dintre direcțiile strategice prioritare ale României, s-ar impune ca astfel de măsuri de susținere să se acorde cu precădere cărții pentru copii.

Interviu preluat de pe Forbes.ro.

Facebook Comments

Recomandări

Editura Gama

De peste 20 de ani, una dintre cele mai apreciate, exigente și creative edituri pentru copii din România. Preocuparea permanentă pentru „educația prin joc” și încercarea neobosită de a oferi titluri de cărți pentru copii deopotrivă atractive și utile, în ediții minuțios îngrijite, ne-au atras aprecierea părinților, educatorilor și profesorilor.

Articole similare